Jakie elementy musi zawierać świadectwo pracy?
Świadectwo pracy to rodzaj dokumentu, który przekazuje się bezpośrednio pracownikowi albo osobie przez niego uprawnionej wtedy, gdy następuje rozwiązanie umowy o pracę czy też jej wygaśnięcie. Wydawany jest dla wszystkich umów o pracę, zarówno tych na okres próbny, jak i na czas określony oraz nieokreślony. W świadectwie pracy muszą być zawarte konkretne informacje, a ich zakres został zapisany w Kodeksie pracy.
Jakie ważne informacje są zawarte w świadectwie pracy?
To, jakie elementy musi zawierać świadectwo pracy, są określone w prawie. Najważniejsze z tych informacji to przede wszystkim rodzaj wykonywanej pracy oraz czas, w jakim pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy, wszystkie zajmowane przez niego stanowiska, a także szczegóły dotyczące rozwiązania stosunku pracy lub jego wygaśnięcia. W świadectwie pracy umieszcza się również wszystkie inne informacje, które mogą być potrzebne do ustalenia uprawnień pracowniczych albo uprawnień wynikających z ubezpieczenia społecznego.
Co jeszcze musi się znaleźć w świadectwie pracy?
Dokument ten zgodnie z przepisami powinien zawierać pulę dodatkowych informacji ważnych dla pracownika. Dotyczą one takich zagadnień jak:
- Urlop wypoczynkowy i dodatkowe urlopy oraz uprawnienia, w tym urlop bezpłatny czy wychowawczy, a także, w jakim wymiarze zostały one wykorzystane.
- Należności wynikające ze stosunku pracy, które nie zostały zaspokojone do dnia wydania świadectwa pracy.
- Dokładna liczba dni, za które wypłacono pracownikowi wynagrodzenie.
- Długość trwania okresów nieskładkowych, jeśli były takie w trakcie zatrudnienia.
- Informacja o odbytej służbie wojskowej lub jej formach zastępczych.
- Wykonywanie pracy w szczególnych warunkach albo o szczególnym charakterze – dokładna długość trwania takich okresów.